PRODIUSERIS – KELRODĖ ŽVAIGŽDĖ?

Nuotrauka: Facebook - HituKepykla

Didelė tikimybė, kad kalbant apie muzikos verslą, pirmoji profesija šovusi į galvą bus „muzikos prodiuseris“.  Šią sąvoką dažnai girdime įvairiuose muzikiniuose projektuose – neretai kaip pažadą, kad busimieji atlikėjai, dirbdami su profesionaliais prodiuseriais, pasieks aukščiausius rezultatus. Taip pat sklando ir tokie išsireiškimai kaip „geras prodiuseris – tavo karjeros pagrindas“ ir pan. Tačiau kas, šiuolaikiniame muzikos pasaulyje, yra prodiuseris? Ar tai žmogus garantuojantis sėkmę? Kokiomis veiklomis jis užsiima?

Į šiuos ir kitus iškylančius klausimus pabandysime trumpai atsakyti kartu su „Hitų kepyklos“ prodiuserių, Edgaro Žaltausko ir Kasparo Meginio, komentarais.

PRODIUSERIS: KAS TAI?

Muzikos prodiuserio apibrėžimas – tai plati trajektorija, apibrėžianti daugybę aspektų. Iš esmės, muzikos prodiuseris prižiūri visus dainos ar albumo kūrimo aspektus. Aspektai gali būti tokie: dainos, muzikantų, instrumentų, vokalistų parinkimas, tai kaip instrumentai groja ir kaip skamba natos, kol albumas yra įrašinėjamas. Kaip režisierius dirba filmuose, taip prodiuseris dirba dainose.

Mokėjimas numatyti žingsnius ir galutinę dainos viziją – svarbus privalumas. Geras muzikos prodiuseris sugeba ne tik sutelkti dėmesį į tai, kas vyksta dabar, tačiau iš karto suplanuoti ir kitus reikalingus punktus: laiką studijoje, papildomas įrašų sesijas, biudžeto planavimą ir pan.  

„Hitų kepykla“ teigia, kad viena iš pagrindinių prodiuserio stiprybių ir pareigų yra pastebėti stipriausias atlikėjo puses ir jas kaip įmanoma labiau pabrėžti.  „Pagrindinės prodiuserio funkcijos yra sukurti jaukią atmosferą, kurioje žmogus galėtų atsiskleisti ir jaustis saugus, įkvėpti atlikėją bei užfiksuoti pačius geriausius momentus, labiausiai tinkančius kūriniui“,- teigia Edgaras Žaltauskas ir Kasparas Meginis.

PRODIUSERIO KOMANDA IR MULTITASK‘INIMAS

Šių laikų pasaulyje prodiuseris atlieka daug užduočių, kurias seniau atlikdavo didesnė grupė žmonių. Jie groja instrumentais, tvarko projektų finansus, rašo dainas, ieško atlikėjų ir kuria muzikinį atlikėjo įvaizdį. Todėl „Hitų kepykla“ pabrėžia multitask‘inimo šiame darbe svarbą.“ Manome, jog multitask’inimas iš esmės yra savybė, kuri neretai maišo pasiekti maksimalų rezultatą, tačiau šioje srityje multitask‘inimą privaloma ugdyti, jei norime pasiekti aukščiausius kriterijus atitinkančias dainas ar kūrinius. Prodiusuojant tenka persijunginėti iš muzikos kūrėjo į aranžuotoją, iš vokalo prodiuserio į tiesiog žmogų su kuriuo gera bendrauti ir atsiskleisti būnant šalia. Turint silpnas multitaskingo savybes bus tiesiog švaistomas laikas be pasiektų rezultatų.“

Dabar prodiuserio komandos esmė yra ne žmonių kiekis, o paskirstytas ir maksimaliai išpildytas darbas. „Komandos narių kiekis gali būti vos keli žmonės, kurie viską patys sukuria, įgroja, sutvarko ir išleidžia. Taip pat gali būti ir kiekvienos sferos atstovas, tokiu atveju žmonių kiekis gali smarkiai išaugti. Taigi, egzistuoja visi variantai“,- sako „Hitų kepykla“.

PRODIUSERIO SAVYBĖS

Be visų muzikinio išprusimo savybių, kurias darbo su atlikėju metu atskleidžia prodiuseris, nemažiau svarbios yra ir vidinės žmogaus savybės. Profesionalus prodiuseris pasižymi empatija, išlavintu ir nuolat lavinamu skoniu, tolerancija, lankstumu ir žingeidumu.

PRODIUSERIO DARBO SUNKUMAI

Muzikos prodiuseriai – neapdainuoti didvyriai, esantys muzikos užkulisiuose. Jų darbe svarbu įsitikinti, kad galutinis muzikos darbo rezultatas bus geriausia versija iš to, ką buvo galima padaryti. Čia galioja tiek pasyvus, tiek aktyvus ir nenustygstantis darbas: kartais užtenka tik kūrybos proceso reguliavimo ir klausymosi, o kartais tenka laviruoti tarp muzikinių instrumentų skambesio ir ieškoti paties optimaliausio varianto.

„Hitų kepykla“ teigia, kad prodiuserio kasdienybėje vienas iš sunkiausių momentų yra tiksliai ir teisingai suprasti atlikėją bei jo viziją. „Tai reikalauja daug pastangų ir tam tikrų išugdytų savybių. Prodiusavimas iš esmės yra lėtaeigis, preciziškas ir rizikingas darbas. Norint turėti prodiuserio statusą reikia daug metų domėtis, mokintis, klysti, pyktis ir kiekvieną dieną tobulėti.“

KURIU RITMĄ – AR AŠ PRODIUSERIS?

Donny Baker, recordingconnection.com portalui teigia, kad per pastaruosius keletą metų muzikos prodiuserio sąvoka deformavosi, kai atsirado skaitmeninės muzikos kūrimo programos, tokios kaip Logic, Fruity Loops, Reason, Ablteon Live, Pro Tools ir pan. Todėl dabar, muzikos prodiuseris yra tas žmogus, kuris prisiima atsakomybę už tai kaip turėtų skambėti TAVO daina norint padaryti kūrinį konkurencingu muzikos rinkoje. Muzikos prodiuseris yra samdomas ir dėl idėjų tavo žanro muzikoje. Donny Baker sako, kad ritmo kūrėjai (angl. beat makers)  paima pavyzdžius (angl. samples) ir sudeda juos su kitais, taip padarydami dainą. Tačiau tokie veiksmai ir veikla nėra lygu muzikos prodiusavimui.

Nuotrauka: Facebook - HituKepykla

PABAIGAI – PRODIUSERINĖ UTOPIJA

Susipažinus su prodiuserio sąvoka, užduotimis ir sunkumais gali atrodyti, kad pasirinkus tinkamą, muzikaliai išprususį, emocijomis patogų, sukalbamą ir daug veiklų vienu metu galintį vykdyti prodiuserį, atlikėjui iš karto atsivers visos galimybės ir muzikos verslas neš tiek šlovę, tiek pelną. Tačiau reikia nepamiršti, jog neretai iki sėkmės laukia ilgas ir darbingas kelias, o prodiuseris nesuteikia sėkmės garanto. Pradedantysis atlikėjas turi rizikuoti ir tikėti savo komanda – sistemingai dirbant, mokantis ir mėgaujantis savo veikla galima maloniai pasvajoti apie tą vieną vienintelę sėkmę.

________
PANAŠŪS STRAIPSNIAI
________